Ένας διατροφικός θησαυρός στο πιάτο μας…

της Αλημπαντέ Αγγελικής, Τεχνολόγου Τροφίμων, Υποψήφια Διδάκτορας στο Τμήμα Χημείας στα Ιωάννινα.

Από την αρχαιότητα, τα μανιτάρια είτε ως φαγητό, φάρμακο ή ελιξίριο, χρησιμοποιούνταν για την αντιμετώπιση διαφόρων παθήσεων. Σύμφωνα με επιγραφές που χρονολογούνται στο 4600 π.Χ., φέρεται ότι τα μανιτάρια αποτελούσαν το σύμβολο της αθανασίας για τους Αιγυπτίους Φαραώ που απαγόρευαν με νόμο στους κοινούς θνητούς, όχι μόνο να τα τρώνε, αλλά ακόμη και να τα αγγίζουν.

Δεν είναι τυχαίο όμως που και οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν ότι τα μανιτάρια δίνουν έξτρα δύναμη στους πολεμιστές την ώρα της μάχης ενώ οι Ρωμαίοι τα θεωρούσαν δώρο θεού και τα σέρβιραν μόνο σε γιορτές. Οι Κινέζοι, φυσικά, τα εκτιμούσαν ως πηγή υγείας και τα χρησιμοποιούσαν για θεραπευτικούς σκοπούς και μάλιστα πίστευαν πως όποιος καταναλώνει μανιτάρια αποκτά υπερφυσικές δυνάμεις και απ’ ό,τι φαίνεται κάτι παραπάνω γνώριζαν, αφού πράγματι τα μανιτάρια παρουσιάζουν πολλές ωφέλιμες βιολειτουργικές  ιδιότητες που μπορούν να τονώσουν την υγεία μας.

Είναι πολύ καλή τροφή καθώς περιέχουν πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, σημαντικές ποσότητες φυτικών ινών, και υψηλή περιεκτικότητα σε νερό (περίπου 90%).

Αποτελούν επίσης καλή πηγή Φωσφόρου, Καλίου και το 40% περίπου της ημερήσιας πρόσληψης σε χαλκό. Είναι πλούσια σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β , Φυλλικό οξύ, Σίδηρο, Σελήνιο, Ψευδάργυρο αλλά και τη Βιταμίνη D η οποία βοηθά στην απορρόφηση του ασβεστίου και άλλα.

Ας δούμε λοιπόν τι μπορούν, να κάνουν τα μανιτάρια για εμάς με τις μαγικές τους δυνάμεις….

  • Ρίχνουν τα επίπεδα της χοληστερίνης στο αίμα

Τα μανιτάρια δεν έχουν καθόλου χοληστερόλη, ενώ η περιεκτικότητά τους σε υδατάνθρακες είναι πολύ χαμηλή οπότε μπορούν να καταναλωθούν από άτομα με υψηλή χοληστερόλη. Οι φυτικές τους ίνες και κάποια ένζυμα βοηθούν επίσης στον έλεγχο της χοληστερίνης, ενώ έχουν και άλλη μια σημαντική ιδιότητα: λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε άπαχη πρωτεΐνη, μπορούν να βοηθήσουν τον οργανισμό να «κάψει» λίπος και να ρίξει τα επίπεδα της χοληστερίνης στο αίμα, κατά τη διάρκεια της πέψης τους.

  • Μειώνουν την πιθανότητα για καρκίνο του μαστού και του προστάτη

Τα μανιτάρια λόγω της αντιοξειδωτικής τους δράσης βοηθούν γενικότερα στην πρόληψη διαφόρων μορφών καρκίνου, λόγω του ότι περιέχουν βήτα-γλυκάνες και συζευγμένο λινολεϊκό οξύ, τα οποία έχουν αντικαρκινική δράση. Ειδικά το λινολεϊκό οξύ είναι ιδιαιτέρως σημαντικό στο να καταστέλλει τις δράσεις των οιστρογόνων, τα οποία αποτελούν τον σημαντικότερο παράγοντα κινδύνου για καρκίνο του μαστού. Ενώ οι βήτα-γλυκάνες, εμποδίζουν την ανάπτυξη καρκινογόνων κυττάρων σε περιπτώσεις όπως του καρκίνου του προστάτη.

  • Μείωση της αρτηριακής πίεσης

Το κάλιο που περιέχουν βοηθά στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, ελαχιστοποιώντας το ενδεχόμενο εμφράγματος μελλοντικά.

  • Προσφέρουν λαμπερό δέρμα!Ο χαλκός που έχει αντιοξειδωτική δράση, συμμετέχει στον σχηματισμό του κολλαγόνου και της ελαστίνης, συμβάλλοντας υπέρ της υγείας και σφριγηλότατος του δέρματος.
  • Δίνουν δύναμη τονώνοντας το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Η εργοθειονίνη, ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που βρίσκεται στα μανιτάρια, προστατεύει τον οργανισμό μας από τις ελεύθερες ρίζες και βοηθά στην τόνωση του ανοσοποιητικού μας συστήματος.

  • Δυναμώνουν τα οστά λόγω της περιεκτικότητάς τους σε βιταμίνη D και ασβέστιο, ενώ ο σίδηρός τους ωφελεί τους πάντες, ειδικά όσους πάσχουν από αναιμία.

Σε σύγχρονες μελέτες έχει αποκαλυφθεί ότι  πρωτεΐνες των μανιταριών κατατάσσονται σε Πρωτεΐνες υψηλής διατροφικής αξίας, λόγω της παρουσίας όλων των βασικών αμινοξέων και αποτελούν υψηλής ποιότητας σε σύγκριση με άλλες φυτικές πρωτεΐνες, πλησιάζοντας κατά πολύ την ποιότητα των ζωικών πρωτεϊνών.

Συμβουλή για έξτρα ενέργεια : Δοκιμάστε να συνδυάσετε τα μανιτάρια με δημητριακά. Έτσι, η βιολογική αξία της πρωτεΐνης του γεύματος ανεβαίνει κατακόρυφα, γεγονός πολύ επιθυμητό ειδικά για χορτοφάγους.

 

Τέλος «Λόγω της υψηλής βιολογικής αξίας καθίσταται ιδανική τροφή για διαβητικούς, υπερτασικούς, άτομα με αυξημένη χοληστερόλη ενώ λόγω του χαμηλού  θερμιδικού τους προφίλ τα μανιτάρια είναι μία πολύ καλή τροφή για άτομα που επιθυμούν να ελέγξουν το βάρος τους”. Μπορούν να εμπλουτίσουν γευστικά και θρεπτικά πολλά γεύματα και να αυξήσουν τον όγκο της τροφής χωρίς να επιβαρύνουν τη θερμιδική πρόσληψη.

Αν λοιπόν θέλουμε να προσφέρουμε απλόχερα στον οργανισμό μας μια πηγή πρωτεΐνης υψηλής διατροφικής αξίας μπορούμε απλά να καταναλώσουμε μια μερίδα μανιταριών και μάλιστα με ελάχιστες θερμίδες και σχεδόν καθόλου λιπαρά, σε αντίθεση με το κρέας.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *