Μουσεία και Social Media

της : Ευαγγελίας Ντούλη

Είναι ευρέως αποδεχτό πως τα social media αποτελούν σημαντικό κομμάτι της καθημερινής ζωής. Εκατομμύρια άνθρωποι καθημερινά ελέγχουν τους λογαριασμούς τους, ανεβάζουν υλικό από την προσωπική τους ζωή και αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους.

Ένα σύγχρονο Μουσείο που επιθυμεί να προσεγγίσει με κάθε δυνατό τρόπο τους επισκέπτες του και να τους περάσει τα μηνύματά του δε μπορεί να αφήσει ένα τόσο σημαντικό κανάλι επικοινωνίας ανεκμετάλλευτο.

Μια ιστοσελίδα δεν αρκεί. Δεν αρκεί απλά το Μουσείο να ανεβάζει το υλικό του και να το διαθέτει «μονόπλευρα», χωρίς δηλαδή να δίνει την ευκαιρία στον επισκέπτη να αλληλοεπιδράσει και να εκφέρει την άποψη του για αυτό.

Ταυτόχρονα, τα social media βοηθούν τα Μουσεία να προσεγγίσουν μεγαλύτερο εύρος κοινού, που σίγουρα η ύπαρξη μιας ιστοσελίδας δε θα ήταν δυνατό να το πετύχει.

Ενδεικτικά, τα Μουσεία, χρησιμοποιώντας τα social media, πετυχαίνουν:

  1. Να γνωστοποιήσουν την ύπαρξη του Μουσείου και των συλλογών του στο ευρύτερο κοινό
  2. Να ενημερώσουν το κοινό για τις δραστηριότητες που αναπτύσσουν
  3. Να προωθήσουν τους στόχους τους και να περνάνε τα μηνύματα τους
  4. Να προσφέρουν άμεση και σε πραγματικό χρόνο δυνατότητα επικοινωνίας
  5. Να παρουσιάσουν πτυχές από την καθημερινότητα μέσα στα Μουσεία
  6. Να πλησιάσουν το κοινό νεότερης ηλικίας (κυρίως έφηβοι), που γενικά είναι δύσκολο να προσεγγιστεί διαφορετικά, μιας και μεγάλο μέρος του είναι αρνητικά προκατειλημμένο προς τα Μουσεία γενικότερα (χαρακτηρίζουν τις επισκέψεις στα Μουσεία ως «βαρετές»)
  7. Να δώσουν το δικαίωμα στο κοινό να τους ασκήσει κριτική, είτε θετική, είτε αρνητική, πετυχαίνοντας έτσι να βρει τα δυνατά του σημεία και να διορθώσει τα αδύνατα
  8. Να δώσουν βήμα μέσα από την παρουσία τους στα social media στο κοινό να εκφέρει τη γνώμη του, ανοίγοντας έτσι ένα δίαυλο επικοινωνίας
  9. Να δημιουργήσουν υλικό (φωτογραφίες, video, άρθρα κτλ.) το όποιο να το διαθέσει προς διαμοιρασμό
  10. Να δούνε τι ενδιαφέρει περισσότερο το κοινό και να εστιάσουν εκεί την προσοχή τους
  11. Να αναπτύσσουν δημιουργικές ιδέες, που θα τα βοηθήσουν να ξεφύγουν από τη στατικότητα
  12. Να δημιουργήσουν μια «πιστή» κοινότητα από όπου θα μπορέσουν να αντλήσουν στήριξη και εθελοντική προσφορά

Τα σύγχρονα Μουσεία θα πρέπει να αποκτήσουν την αντίληψη ότι είναι ένας πολυδιάστατος και διαδραστικός χώρος και όχι ένα οικοδόμημα που προσφέρει στείρα γνώση, μέσω μιας απλής επίδειξης εκθεμάτων. Θα πρέπει να αναγνωρίσουν την αναγκαιότητα του να προσεγγίσουν το κοινό τους με εναλλακτικούς τρόπους, να χρησιμοποιήσουν τα social media για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον, να αναδείξουν το όραμά τους και ταυτόχρονα να δείξουν πως δε φοβούνται την κριτική και ξέρουν να επωφελούνται από αυτή.

Το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Μετεώρων και Μουσείο Μανιταριών, πιστό στους στόχους και στους σκοπούς του, κάνει καθημερινή χρήση των social media, όχι μόνο για να προβάλει τα εκθέματα και τις δραστηριότητες του, αλλά και για να ευαισθητοποιήσει το κοινό για περιβαλλοντικά ζητήματα και να προσφέρει πολύτιμη γνώση. Την ίδια στιγμή, αναζητά νέους και ευφάνταστους τρόπους για χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, προσπαθώντας να πετύχει το χτίσιμο μιας σταθερής και δυνατής διαδικτυακής κοινότητας γύρω του.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *